Czy wiesz jakie jesz porcje czyli co jeść aby schudnąć po raz I


Postanowiłam poruszyć temat porcji jedzenia, bo zauważyła, że nie tylko ja mam z tym problem.
Miałam błędne pojęcie tego jak powinna wyglądać porcja jedzenia. Jadłam zdecydowanie za duże porcje.
temat porcji jest także opisany w książce Jillian Michaels "Opanuj swój metabolizm".
Jak przeczytałam w książce tylko 1 % amerykanów potrafi prawidłowo oszacować wielkość porcji, jak łatwo sie domyśleć są to Ci - fitness-maniacy z wyrzeźbionym ciałem  reszta ameryki ma błędne pojęcie na temat porcji jakie są potrzebne normalnej osobie o średniej aktywności fizycznej.
Ja także miałam z tym problem jedząc jak się okazało te same porcje co powinni mężczyźni :)
Miałam dylemat związany z makaronem, który lubię, ale jadłam go zdecydowanie za dużo jak się okazało.
Od jakiegoś czasu mam w domu wagę i postanowiłam jej wreszcie użyć, żeby sprawdzić ile zjadałam na obiad (jeżeli posiłek jedzony o godzinie 18 można jeszcze nazwać obiadem)




Przeczytałam też, że  gotowany makaron 200 gram ma około 250 kalorii, warto dodać, że sam bez sosu, z sosem i mięsem to będzie już na pewno  powyżej 500 kalorii. taka porcja obiadowa wygląda właśnie tak jak na fotce (bez mięsa). Ta porcja wydaje mi się prawidłowa jak sądzicie?
Znalazłam także informacje, że danie spaghetti z sosem 100 g ma 314 kalorii, więc taka porcja jak ja lubię będzie miała 690 kalorii, hmm jak dla sportowca to ok, ale jak się odchudzamy to znam mniej kaloryczne dania.
Druga rzecz, która u mnie była niedopracowana to porcje orzechów, nasion i bakalii. Według książki Jillian, zdrowa porcja orzechów np. moich ulubionych nerkowców to około 16-18 sztuk. , trochę więcej migdałów bo 20-24. Tutaj na pewno przekraczałam ilość porcji na dzień. Ktoś może zapytać, ale po co to w ogóle kontrolować? Ja uważam, że trzeba mieć świadomość zdrowych porcji jeżeli nie mamy wrodzonej zdolności to kontrolowania tego. Są osoby, które zostały obdarzone takim impulsem, że wiedzą ile to dla nich ok.
Niestety większość przekracza porcje jedzenia co sprzyja nadwadze.
Moim kolejnym przysmakiem, który na pewno stanowi duży procent ilości kalorii w moim jadłospisie są nasiona min. słonecznika, który jak pewnie wiecie ma około 600 kalorii w 100 g.
Zamieściłam fotkę - porcji którą uważam za prawidłową czyli około 30 g - ok. 200 kal.
Słonecznik jest zdrowy, ale trzeba uważać na ilości. Szczerze to ta ilość na fotce to naprawdę mało :) , jadłam o wiele więcej ale wprowadziłam modyfikację mojego planu jedzenia i zobaczymy może będą efekty.
Oto składniki odżywcze słonecznika: Sante





To były porcje jedzenia z, którymi ja miałam kłopot. Na koniec chciałam wspomnieć o porcjach słodyczy :))
Mogłabym napisać, że w ogóle trzeba zrezygnować i każda jest zła, ale dobrze wiem, że nie da się tego uniknąć, choćby ze względu na spotkania rodzinne, wychowanie dzieci i wspólne szafki na jedzenie, domowników którzy niekoniecznie tak jak my maja hopla na punkcie zdrowej diety i kupują słodycze.
Według mnie taka niegroźna słodka przekąska np. 2 razy w tygodniu nie powinna przekraczać 200 kalorii. To jest mój sposób i oczywiście nie musicie się z tym zgadzać :) 
Moim ulubionym ciastem jest makowiec, porcja to 50g - i ona ma własnie te 200 kalorii. Jak zrobię fotkę w święta to wrzucę, żeby było wiadomo i jaka to porcja.
Rozmawiam z ludźmi i planowaniu posiłków i wielkościach porcji i szczerze to niektórzy uważają, że to w ogóle niepotrzebne  ale z kolei są osoby które to bardzo interesuje, więc dzielimy się na "freaków" którzy chcą się zdrowo odżywiać i olewających, nie zainteresowanych. Mam jednak nadzieję, że osoby które uprawiają sport doskonale wiedzą, jak się trenuje przejedzeniu albo jedzeniu złożonym z pustych węglowodanów i tłuszczy trans.

Przydatna strona licznik kalorii:






3 komentarze:

  1. myślę, że należy zwracać uwagę na porcje posiłków, tym bardziej orzechów, które są bardzo kaloryczne (choć zdrowe)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli chodzi o orzechy to można sobie np. odpuścić liczenie ale przyjąć, że porcja to mniej więcej tyle ile mieści się w ręce:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę że dużo osób nie zdaję sobie sprawy z porcji jakie je dlatego , że robią to "na oko" zakup takiej wagi jak w Twoim przypadku myślę , że już będzie w stanie otworzyć wielu ludziom oczy. I zgadzam się , że jak najbardziej trzeba zwracać uwagę na wielkość porcji.

    OdpowiedzUsuń